07 ianuarie 2020

Vinieta Oxigen: TAXA a intrat în vigoare de la 1 ianuarie / Maşinile sub Euro 3 nu mai au voie în centrul Bucureştiului / De când se aplică amenzile

Mihaela Gidei

Vinieta Oxigen a intrat în vigoare de la 1 ianuarie, dar Primăria Capitalei va aplica amenzi abia din luna martie celor prinşi că circulă cu maşina în Bucureşti fără să plătească sau în zona în care nu au voie, a declarat pentru HotNews.ro primarul general al Capitalei, Gabriela Firea.

Sursă foto: Mediafax

Timp de trei luni până în martie, taxa este opţională, nu obligatorie, iar vinieta Oxigen este deja pusă în vânzare pentru cei care vor să o achiziţioneze. „Posibile amenzi se vor da începând din martie”, a spus Gabriela Firea pentru Hotnews, precizând că PMB foloseşte prima perioadă de aplicare pentru acomodare şi conştientizare. 

Primarul general spune că sistemul care monitorizează maşinile care tranzitează oraşul nu este gata. 

„Până atunci, cine doreşte să cumpere vinieta o poate face, cine nu, nu. Reamintim că teoretic, de la 1 ianuarie, maşinile sub Euro 3 nu mai au voie în centrul Capitalei, iar cele sub Euro 4 pot circula în oraş doar dacă plătesc vinieta Oxigen. Restricţia se aplică de luni până vineri în intervalul 07:00-22:00, cu excepţia sărbătorilor legale. Până acum au fost achiziţionate 104 viniete”, potrivit primarului general. 

Firea a promis că va organiza spre sfârşitul săptămânii o conferinţă de presă şi vor fi date toate detaliile.

„Cetăţenii au început deja să achiziţioneze viniete Oxigen”, a explicat Gabriela Firea.

Până luni au fost achiziţionate 104 viniete în valoare de 12.485 lei, a declarat Gabriela Firea.

 

Cine plăteşte vinieta, cât costă, ce maşini nu mai au voie în centru

Consiliul General al Municipiului Bucureşti a aprobat pe 24 octombrie, la propunerea primarului Gabriela Firea, introducerea vinietei Oxigen începând cu 1 ianuarie 2020 pentru maşinile sub Euro 4 care circulă în Bucureşti, iar maşinile sub Euro 3 nu vor mai avea acces în centrul oraşului chiar dacă plătesc vinieta. Pentru maşinile sub Euro 3 vinieta va fi de 15 lei pe zi, iar pentru cele Euro 3 şi 4 - 5 lei pe zi.

Autoturismele Euro 4 vor plăti vinieta din 2021. Maşinile noneuro, Euro 1 şi Euro 2 nu vor mai avea voie deloc în Bucureşti din 2022, iar pentru cele Euro 3 restricţia este valabilă din 2024.

Firea, despre calitatea aerului: Nu poţi recupera în 36 de luni ce nu s-a făcut în zeci de ani

Gabriela Firea a precizat că, deşi a luat măsuri pentru îmbunătăţirea calităţii aerului, nu poate fi recuperat în 36 de luni ce nu s-a făcut în „zeci de ani”, iar ministrul Mediului ar trebui să îi tragă la răspundere pe consilierii PNL care au blocat proiectele anti-poluare.

„Aceste reţele (independente de măsurare a aerului, n.r.) nu sunt autorizate/omologate de către Ministerul Mediului Apelor şi Pădurilor. Datele oficiale de calitate a aerului, raportate anual de România către Comisia Europeană, sunt datele obţinute prin Reţeaua Naţională de Monitorizare a Calităţii Aerului (RNMCA), constituită din staţii fixe amplasate în aglomerările şi zonele de evaluare a calităţii aerului, cu respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011. Precizăm că RNMCA se află în administrarea Ministerului Mediului Apelor şi Pădurilor, iar datele obţinute sunt în prealabil validate de către Centrul de Evaluare a Calităţii Aerului (CECA), structură aflată în cadrul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului”, se arată într-un comunicat de presă transmis de Primăria Capitalei.

Primăria Capitalei nu gestionează staţiile de măsurare a calităţii aerului, subliniază municipalitatea. Indicii de calitate la care se face referire reprezintă valori momentane înregistrate de către staţiile fixe de monitorizare, prin alte metode de măsurare decât metoda gravimetrică, fiind nevalidate.

"Încă din primul an de mandat am tras un semnal de alarmă în ceea ce priveşte poluarea în Capitală, iar faptul că nu s-a făcut nimic în ultimii zece ani în acest sens a dus la agravarea acestei probleme. Începând din 2016, însă, am luat măsuri concrete pentru îmbunătăţirea calităţii aerului, dar nu poţi recupera în 36 de luni ce nu s-a făcut în zeci de ani! (...) Actualul ministru al mediului - care a descoperit acum, politic, poluarea din Bucureşti - ar trebui să-i tragă la răspundere pe consilierii PNL care au blocat nejustificat proiectele anti-poluare doar pentru că erau propuse de Gabriela Firea, dar şi pe fostul primar general interimar PNL, care, în timpul mandatului său, nu a luat nicio măsură concretă pentru protecţia mediului", a precizat Gabriela Firea.

Primăria Capitalei a luat, în ultimii trei ani, o serie de măsuri cu rezultate concrete pentru combaterea poluării din Bucureşti, arată comunicatul PMB, între care: Vinieta Oxigen, 830 de noi mijloace de transport în comun, managementul traficului etc.

Ministrul Mediului Costel Alexe a anunţat, luni, că aerul din Bucureşti şi oraşele mari este din ce în ce mai poluat şi că vor exista săptămânal verificări în teren, iar autorităţile publice responsabile vor fi sancţionate.

Precizările vin după ce consilierul general USR, Octavian Berceanu, a spus, într-o postare pe pagina sa de Facebook, că măsurătorile parametrilor calităţii aerului respirat din Sydney şi Bucureşti au valori comparabile.

Octavian Berceanu îşi bazează afirmaţiile pe datele furnizate de mai multe reţele independente de măsurare a calităţii aerului. Datele analizate de el sunt publicate în timp real pe mai multe site-uri naţionale şi internaţionale. El a observat că suspensiile de particule PM10 / PM2.5 din Sydney şi Bucureşti sunt similare. Poluarea cu PM10 este de 161 ug/m3, în Capitală, iar în oraşul comparat ajunge la 169 ug/m3.

monitorulpartidelor.ro este parte a trustului de presă MEDIAFAX și vă ţine la curent cu cele mai noi informaţii, dar și analize politice. Dacă v-a plăcut articolul, vă invităm să dați LIKE paginii noastre de Facebook .